Zápis z Komise pro etiku ze 17. března 2010

Nová podání:

*Podání MUDr. Hnízdila, ve kterém si stěžuje na to, že redaktor Adam B. Bartoš uveřejnil text s názvem „Intriky lékařů, Klause chtěli prohlásit za blázna“. Vyšlo na www.prvnizpravy.cz. Podobný materiál stejného autora byl později publikován v Reflexu. MUDr. Hnízdil si stěžuje, že v článcích autor cituje ze soukromé a uzavřené mailové korespondence mezi lékaři. Podle stěžovatele tato korespondence nebyla nikdy zveřejněna, redaktor A. B. Bartoš ji nedostal k dispozici a nedostal ani k jejímu zveřejnění souhlas od žádného z citovaných lékařů. Stěžovatel žádá, aby KPE prošetřila, jakým způsobem redaktor Bartoš tuto korespondenci získal a zda se jejím zveřejněním, bez souhlasu citovaných lékařů, nedopustil porušení žurnalistické etiky. 
KPE konstatuje, že v médiích používané informace mají být získány bez porušení zákona. Nicméně komise nemůže prošetřovat, zda nebyl porušen zákon. To mohou rozhodnout jen orgány činné v trestním řízení. Podle informace MUDr. Hnízdila bylo požádáno státní zastupitelství, aby prošetřilo, jakým způsobem redaktor Bartoš tuto korespondenci získal a zda se jejím zveřejněním, bez souhlasu citovaných lékařů, nedopustil porušení zákona. To je podle názoru KPE jediné možné řešení.


*Podání René Stejskala, který v měsíčníku Naše Ostrava.cz z května 2008 popisoval demonstraci za čisté ovzduší v Ostravě, která byla namířena proti největšímu ostravskému znečišťovateli společnosti ArcelorMittal. Na demonstraci oslovil i tři muže, kteří tvrdili, že jsou pracovníky ArcelorMittal. Bohužel mu odmítli říct jména. A na základě vyjádření jednoho z nich ohledně postupu Ekologického právního servisu vůči společnosti Hyundai Ekologický právní servis časopis žaloval. Proběhl jeden soud v Praze, u první instance byla žaloba zamítnuta, Ekologický právní servis (EPS) se odvolal a odvolací soud EPS vyhověl a věc vrátil nižšímu stupni k novému projednání s tím, že redakce musí tvrzení doplnit. KPE konstatuje, že pokud je v článku někdo citován, není podle jejího názoru právně odpovědný novinář. Komise nicméně upozorňuje na to, že nevěrohodný se stává i redaktor, když cituje zdroje, které nemůže doložit.


* Podání O. Nývlta, týkající se zpravodaje „Hronovské listy – U NÁS“. Stěžovatel se domnívá, že místního zpravodaje bylo zneužito představiteli města Hronova k antikampani proti iniciativě přípravného výboru k osamostatnění místních částí Velký Dřevíč a Rokytník. Bude dotázána redakce dopisem. Řešená podání: Stížnost Českého statistického úřadu na časopis Respekt a Hospodářské noviny – články Do srdce temnoty a Korupce je všude. Materiál převzala kolegyně Bystrovová a na příští schůzi připraví event. podklad. O projednávání byl informován stěžovatel. Podání studentů FSV UK, týkající se pořadu Vikingové v Brně, odvysílaného ČT. Komise se s pořadem seznámila a konstatuje, že na jedné straně pořad mapuje brněnskou skupinu, která si hraje na Vikingy, zároveň je však z pořadu patrné, že jde o jisté náznaky fašizujících tendencí. Hajlování v pozadí a podobně. Bude dotázána redakce ČT. 


*Rektorka Šenkýřová si stěžuje na články v HN z 2., 3 a 4. listopadu 2009. Byla dotázána redakce HN. Odpověděla a konstatuje, že HN nesdílejí názor stěžovatelky, že by při publikaci textů o VŠFS postupovaly neeticky.
HN publikovaly o VŠFS větší počet textů, paní rektorka si stěžuje na část z nich.
V době přípravy i po otištění prvních textů vedení školy odmítalo s novináři komunikovat, odmítlo i nabídku na rozhovor, v němž by objasnilo své stanovisko k celé záležitosti.
Redakce do článků vždy získala stanoviska osob, o jejichž studiu psala. V případě, že se nad jejich studiem či nad jejich diplomovými pracemi objevily pochybnosti, byly tyto skutečnosti komentovány experty z oboru.
Vedení školy v roce 2009 postupně požádalo redakci HN o otištění několika odpovědí na některé ze zveřejněných článků. Redakce tyto odpovědi nezveřejnila, protože vedení VŠFS ve svých stanoviscích výrazně překročilo rámce, které pro odpovědi vymezuje tiskový zákon. 
O ochotě HN dát prostor osobám a institucím svědčí mj. i to, že otiskly odpověď Jana Štrofa, která byla HN adresována vůči jinému článku o specificích studia VŠFS.
Kromě toho se šéfredaktor HN osobně sešel se stěžovatelkou a znovu jí nabídl možnost vyjádřit stanovisko vedení školy ve velkém rozhovoru otištěném v HN. VŠFS však na tomto jednání předložilo různé další požadavky, které byly pro redakci nepřijatelné.
Redakce proto nyní vyčkává, zda informace, které publikovala, potvrdí ministerská inspekce na VŠFS. Komise pro etiku se nicméně domnívá, že nabídka rozhovoru neřeší některá nepravdivá tvrzení v článku uvedená ( např. Miss Kuchařová dodnes nemá ročník splněný, tak že neplatí, že sotva nastoupila, už ho má hotový). Škola je soukromá, nikoli státní instituce, novinář může nastínit pochybnosti o kvalitě studia, ale informace by si měl ověřovat. Pokud ministerská inspekce potvrdí problémy ve VŠFS, není to již věc KPE. Ať už dopadne šetření jakkoli, KPE doporučuje, aby informace byla v HN uveřejněna. * Stížnost na článek Jana Gazdíka, který uveřejnil text o skautských symbolech. Stěžovatel dokládá, že symbol používaný skauty (protěž) je jiný, než nacistický. Byl dotázán autor článku. * Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. Komise se opět obrátila na redakci Reflexu. Odpověď zatím nepřišla. 

* Stížnost na novináře Jana Krále – LN (článek Část padlých stále nemá jména). Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátila dopisem. Odpověď zatím nepřišla – bylo urgováno ještě jednou. * Stížnost na redaktorku Svobodovou – časopis Týden (fotografování různých občanů) – komise požádala redakci o vysvětlení. Kolega Lipold odpověď již dvakrát urgoval. * Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. (vyšlo 11. září 2009). Šéfredaktoru MFD byl zaslán dopis se žádostí o stanovisko. Bez odezvy. Stížnost byla odložena. * Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvedl, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení. Psala jak redaktorce, tak šéfredaktorovi. Bylo pět urgováno dopisem šéfredaktorovi. Materiál předala do redakce kol. Bystrovová. Mezi tím vyšly další články, tentokrát v MFD. Potvrzují chyby v testech SCIO, proto komise stížnost odložila jako bezpředmětnou. * Stížnost na materiál Radovana Daňka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT. Kolega Velíšek byl požádán o kontakt. Pozor! Příští schůze se bude konat 21.dubna 2010


Zapsala B. Osvaldová

